Afronding woningbouw De Pirk in zicht: 8 nieuwe rijwoningen in Vaassen

door | okt 1, 2021 | Nieuws

 

De afronding van de woningbouw aan De Pirk in Vaassen is in zicht. De gemeente Epe en de eigenaren van De Pirk 7 hebben naar tevredenheid van beide partijen overeenstemming bereikt over de afronding van het onteigeningstraject. Daardoor kan de bouw van de laatste 8 rijwoningen volgend jaar starten. De verkoop van deze woningen vindt naar verwachting in de loop van volgend jaar plaats.

 

Inmiddels zijn 66 van de 74 woningen opgeleverd in het plan De Pirk-Noord. De eigenaren van de Pirk 7 mogen nog bijna één jaar op de huidige locatie blijven wonen, zo is overeengekomen. Na vertrek van de eigenaren wordt de locatie verkocht aan projectontwikkelaar De Pirk B.V., die zorgt voor de bouw van de laatste 8 rijwoningen.

Intensief traject

De onteigeningsprocedure heeft flink wat voeten in aarde gehad. In 2007 zijn afspraken gemaakt met de Pirk B.V. om de woning door de gemeente aan te kopen en weer door te verkopen aan de projectontwikkelaar. De eigenaren van de Pirk 7 en de gemeente hebben de afgelopen jaren samen diverse mogelijkheden verkend om tot een oplossing te komen. Er werd gezocht naar alternatieve locaties door zowel de gemeente als de eigenaren zelf, echter geen van de optionele locaties leidde tot overeenstemming.

Toenemende vraag

De vraag naar woningen trok na de economische recessie weer aan. Omdat de gemeente en de eigenaren niet tot een oplossing konden komen, is een onteigeningsprocedure gestart. Na enkele hobbels in de procedure is in 2020 de onteigening goedgekeurd met een Koninklijk Besluit. In een gerechtelijke procedure wordt vervolgens de hoogte van de schadeloosstelling (onder andere het aankoopbedrag van de woning en de bedrijfshal) bepaald. Zover is het echter niet gekomen, de gemeente heeft via de rechtbank deskundigen laten aanwijzen om een voorlopig oordeel te vellen over de hoogte van het aankoopbedrag.

Einde aan onzekerheid

Wethouder Jan Aalbers is tevreden met de uiteindelijke uitkomst: “Wij zijn blij dat de eigenaren bereid zijn geweest om afspraken met ons te maken op basis van het oordeel van de deskundigen. Daarmee komt voor de eigenaren een einde aan een lang en onzeker traject voor de verkoop van hun woning en bedrijfshal aan de gemeente en kan de woonwijk worden afgerond.” De gemeente doet in het kader van de privacy geen uitspraken over het uiteindelijke bedrag dat wordt betaald aan de eigenaren.

Laatste nieuws

Agenda

Met dank aan onze sponsoren: